Kun je wat vertellen over de opbouw van jouw carrière; waarom wilde je accountant worden?|
Accountancy trok me vooral omdat ik het leuk vind om met cijfers en mensen te werken. Het samen met collega’s werken voor- en met verschillende type klanten. Ik begon mijn loopbaan bij accountantskantoor Hoogeveen & Janssen; een kleiner kantoor in Elst. Op een gegeven moment liep ik er tegenaan dat ik in mijn werkzaamheden niet meer verder kon groeien. Precies op dat moment liep er een fusietraject en zijn we verder gegaan onder de naam van BonsenReuling. Hierbij kregen we bijvoorbeeld allerlei specialisten in het team, van juridische tot vaktechnische medewerkers. Dat schakelt makkelijk. We kunnen zo nog beter die allround sparringpartner voor onze klanten zijn. Dat geeft mij de mogelijkheid om te blijven ontwikkelen.
Hoe ziet jouw klantenportefeuille eruit?
Mijn portefeuille is divers en dynamisch. Vrijwel elke branche is vertegenwoordigd. Ons team richt zich echt op het MKB. Het leuke is dat ieder bedrijf hierbij anders is. Dat maakt het werk telkens weer afwisselend en uitdagend. Bovendien werken we veel voor bedrijven die zichzelf ook doorontwikkelen en groeien. Daar ben ik samen met het team als adviseur nauw bij betrokken.
Wist je altijd al dat je een bedrijf wilde leiden?
Die ambitie groeide langzaam maar zeker. De eerste jaren van mijn loopbaan dacht ik daar nog niet zo over na. Na verloop van tijd merkte ik dat ik niet meer alleen in de rol van werknemer bezig wilde zijn. Ik vind het ook mooi om me te richten op beleid en coaching. Dat ontwikkelde zich onder andere dankzij alle gesprekken die ik met klanten heb gehad die zich in hetzelfde ‘’ondernemers’’ schuitje bevonden. Ik heb gezien wat zij deden en hoe. Dat heeft me geïnspireerd.
Waarom heb je deze kans uiteindelijk met beide handen aangegrepen?
De doorslaggevende factor was het vertrouwen dat richting mij is uitgesproken door collega’s. Ik had een visie voor ons kantoor en wilde dit verder uitbouwen. Onze gedeelde visie is dat we in gezamenlijkheid met elkaar onze klanten bedienen waarbij we iedereen zoveel als mogelijk in zijn of haar kracht zetten en werkzaamheden laten uitvoeren waar hij of zij gelukkig van wordt. De focus ligt hier altijd op onze mensen zelf.
Dat uit zich op allerlei manieren. De een zit het liefste achter zijn bureau de werkzaamheden uit te voeren terwijl de ander graag veel klantcontact wil. Sommige medewerkers willen snel stappen zetten in hun carrière, anderen zitten goed waar ze nu zijn. Dat mag allemaal en we respecteren elkaar en elkaars ambities daarin.
Je coacht ook medewerkers in hun loopbaan. Wat vind jij belangrijk in jouw rol als leider en het coachen?
Dat moet op een natuurlijke manier gebeuren. Er zijn hier geen drempels; je kunt altijd binnenlopen met vragen of om te overleggen. Ook als je een fout maakt, hoor ik dat graag. We maken allemaal fouten en dat is prima, maar het is wel goed om er samen van te leren. Daar worden we als team beter van, maar ook de collega als individu.
Daarnaast wil ik dat medewerkers zich veilig en gelijkwaardig voelen. Hiërarchie vind ik maar een vervelend woord. We werken allemaal samen, van stagiair tot vennoot. Zie mij ook maar gewoon als een collega en sparringpartner. Het is niet mijn karakter om boven een groep te staan.
Daarnaast ben ik goed in kijken naar de persoon tegenover me. Wat heeft deze persoon nodig? Waar wordt hij gelukkig van? Hoe kan ik daarin ondersteunen? Dat wil ik weten.
Je gaat dus ook uit van de intrinsieke motivatie van collega’s en je vindt het belangrijk dat collega’s doen wat ze leuk vinden. Heb je een voorbeeld van hoe zich dat uit op de werkvloer?
Een collega solliciteerde bij ons toen ze nog bezig was met haar praktijkopleiding tot accountant. Ze gaf aan dat ze die opleiding helemaal beu was. Ik heb haar toch uitgenodigd om bij ons te komen werken, waarbij ik er geen problemen mee had dat zij met haar opleiding ging stoppen.
Ik adviseerde haar bezig te gaan met werkzaamheden binnen het vak die ze boeiend vond. Aan mij de taak om haar weer in haar kracht te zetten. Dat is uiteindelijk gelukt. Ze heeft haar opleiding weer opgepakt en hoopt zelfs op korte termijn haar AA-titel te gaan halen.
Ik vind het mooi dat ze het plezier in haar werk weer heeft ontdekt en zich toch is gaan ontwikkelen. Opdringen heeft volgens mij geen zin. Als iemand goed in zijn of haar vel zit, gaan we daar op termijn allemaal van profiteren.
Je bent op zoek naar een relatiebeheerder. Waarom zou deze relatiebeheerder bij jou moeten solliciteren?
Het kantoor van BonsenReuling in Elst bestaat uit een ontzettend leuke groep mensen. We zijn met bijna 35 collega’s en hebben alle disciplines in huis. We bedienen onze klanten echt samen, allemaal vanuit onze eigen expertise. Als relatiebeheerder kan je zelfstandig een portefeuille bedienen, maar werk je samen met collega’s van andere disciplines.
Welke kansen biedt de vestiging Elst aan een relatiebeheerder of mogelijke andere kandidaten?
Je leert veel van alle collega’s om je heen. Bovendien sta je er niet alleen voor. Samenwerken is echt onze filosofie. Als je mee wilt werken aan de groei van ons kantoor, zit je hier ook goed. We hebben veel diversiteit van mensen met jaren ervaring tot nieuwe talenten die het vak nu leren. Kortom: veel uitdaging en veel mogelijkheden tot groei.
Als je wilt doorgroeien dan hebben we in ieder geval veel in huis om een prachtige carrière op te bouwen. We hebben een opleidingsbureau en er is vaktechnische ondersteuning. Is dat niet jouw ding en wil je gewoon lekker werken in een gezellig team, dat kan ook. Alles mag, niks moet.
Wil jij ook onderdeel zijn van Mark zijn team? Bekijk de vacature voor Relatiebeheerder.